Ariana dla WS | Blogger | X X X

25 kwietnia 2015

|05| Everything has changed.


Recenzja Allie z bloga: http://allieemilycarter.blogspot.com/
Kategoria: fanfiction, dramat
 
-Wygląd (19/20)
W tym:
~Wielkość czcionki, wyjustowany tekst (10/10) 
~odczucia do kolorystyki bloga, jak i całego szablonu (9/10)
Mi nie podobają się kolory, a także CSS szablonu. Ale jest on schludny, nie odrzuca i cała reszta jest jedynie kwestią gustu.
-Treść(51/90) 
W tym:
~Styl pisania (5/10)
Piszesz dobrze, ale robisz błędy. Najczęściej są to powtórzenia i braki przecinków. Do tego nie wyjaśniasz sytuacji, a to bardzo uciążliwie.
Rozdział 1
Sama w domu. Znowu. Moich rodziców praktycznie w ogóle nie było w domu. Od kiedy zaginęła moja starsza siostra mama odzywała się do mnie tylko czasami. Kiedyś byłyśmy blisko. Czuję, że jak skończę 18 lat[brak przecinka] to wyrzucą mnie z tego domu. Na szczęście jeszcze 2 lata.
Za dużo powtórzeń. Musisz czytać wcześniejsze zdania i zastępować słowo innym synonimem. 
Nie będę tutaj wypisywać każdego zdania po kolei. Już w następnym brakuje przecinka. Zwracaj na to uwagę :) 
Pamiętaj, że liczby piszemy słownie. 
Troszkę za bardzo przeskakujesz z sytuacji do sytuacji. Nie wiadomo dlaczego. Spójrz na to zdanie:
Doprowadziłam się do porządku i otworzyłam drzwi. Nasz dom nie był ani za duży, ani za mały. Na dole był salon, kuchnia, łazienka i pokój rodziców. Na górze mieścił się mój pokój, pokój mojej siostry, dwie łazienki i pokój gościnny.
Otwierała drzwi od pokoju, a za chwilę opisywałaś dom. Myślę, że trzeba zrobić akapit. Jeśli zaczynasz nową myśl, pamiętaj o tym. Poza tym opis mieszkania, miejsca jest bardzo ważny. Ty skróciłaś go dosadnie. Czytelnikowi trzeba wszystko rozpisać, wtedy zaczyna działać wyobraźnia. To, że ty widzisz obraz w głowie, nie oznacza, że on też będzie.
- Do jakiej szkoły? Dlaczego? – zapytałam zdziwiona.
- Zobaczysz, jak dojedziemy na miejsce. Idź i się spakuj. – powiedziała mama.
- Teraz? Przecież jest środek nocy – burknęłam.
- Tak, teraz, nie mamy czasu – odpowiedziała mama.

Szkoda, że dopiero zaczęły się wakacje, a ja już muszę jechać do jakiejś durnej szkoły. Czy oni zawsze wszystko muszą komplikować?
Tu nic nie rozumiem. To znaczy, dobrze wszystko napisałaś, ale dialog jest od czapy. Nie wiadomo o co chodzi, co się dzieje. Rozumiem, że chcesz zachować tajemnicę, ale siedziała sobie na łóżku, poszła otworzyć drzwi, opisała dom w dwóch zdaniach i kazano jej się pakować. Za mało informacji, za szybkie tempo akcji.
Nie, ja nie płaczę jak ktoś jest w pobliżu. Dlaczego akurat ja? Nikt już się mną nie interesuje. Chcą mnie już nie widzieć. Dobra, nie chcą, to już więcej mnie nie zobaczą. Zostaną sami.
Tutaj znowu to samo. Przez chwilę jest zrozpaczona, chcą ją odesłać, a sekundę później przyjmuję dobrą minę do złej gry i budzi w sobie bunt. Jak chcą to niech mają. Nie rób tak. Człowiek nie zmienia uczuć w ciągu kilku sekund. Nie w takich sytuacjach.
- Musimy ja tam wysłać, bo tu jest zbyt niebezpiecznie – powiedział mój tata. Że co? Jak niebezpiecznie?
Zły zwyczaj mowy potocznej. Nie można tak pisać. Nie mówisz tego, rozmawiając z kimś, a opisujesz jej myśli. Więc jeśli już to "Jak to "niebezpiecznie"?.
To nie są wszystkie błędy, to są przykłady z danego rozdziału.
Rozdział 2
Po jednej i drugiej jego stornie znajdowały się krzesła. Po prawej stronie gabinetu znajdowała się szafka, a niej kilka ozdób. Po lewej stały dwa skórzane fotele.
Powtórzenia naprawdę przeszkadzają w czytaniu, wręcz irytują. Jeśli chcesz nad tym popracować, zawsze szczytuj sobie jeszcze raz tekst. Ja również nie zauważam błędów za pierwszym razem. W rzeczywistości najlepiej jest, jak sprawdzi to druga osoba. Ale nie zawsze mamy drugą osobę pod ręką.
- Emily, na pierwsze pytanie nie mogę ci opowiedzieć, lepiej byłoby [brak przecinka] żebyś zapytała się swoich rodziców i obiecuję ci, że w swoim czasie dowiesz się, gdzie się znajdujemy – odpowiedziała – proszę, tutaj masz regulamin naszej szkoły. Przestrzegaj go – podała mi.

- Emily, na pierwsze pytanie nie mogę ci opowiedzieć. Lepiej byłoby, gdybyś zapytała swoich rodziców i obiecuję, że w swoim czasie dowiesz się, gdzie się znajdujemy – odpowiedziała. – Proszę, tutaj masz regulamin naszej szkoły. Przestrzegaj go – podała mi egzemplarz.
Unikaj "się" i zaimków dzierżawczych. Wiadomo, że chodzi o jej rodziców. Nie rób z pięciu zdań jednego. Po "odpowiedziała" zaczynasz nowe zdanie, więc musi być kropka i duża litera.
- Dzisiaj, tak, jak już mówiłem nauczycie się nowych chwytów - zaczął pokazywać z jednym z uczniów, który chyba miał na imię Carter. Wysoki blondyn o jasnej cerze i zielonych oczach.
Co zaczął pokazywać?
~fabuła (7/10)
Mi nie przypadło do gustu. Ale to nie od tego zależy. Myślę, że jest oryginalna i są tacy, którym się spodoba :)
~'prędkość' akcji (3/5)
Zdecydowanie za szybko. Nie śpiesz się tak z rozwinięciem wszystkiego. Nie ma takiej potrzeby. Skup się na opisach.
~sposób zaciekawienia czytelnika (5/10)
Za mało opisów. Skracasz myśli, nie kończysz zdań. Tak jak, pokazałam ci na górze. Nie możesz nas zostawiać, aż w tak nie dużej niewiedzy.
~umiejętność tworzenia świata przedstawionego oraz jego bohaterów (8/15)
To wszystko wiąże się z tym, jak to opiszesz. Jak pokażesz nam to, co masz w głowie. Musisz koniecznie nad tym pracować. Nie zostawiaj wszystkiego w domyśle.
~opisy (przedmiotów, krajobrazu, przeżyć/uczuć) (4/10)
Cóż mogę powiedzieć. Wypowiadałam się na ten temat na górze. Weź sobie to do serca. Skupiaj się na opisach, rozwijaj rozdziały. Nie pozostawiaj wszystkiego dialogom.
~zapis dialogów (4/5)
Zapis dialogów byłby prawidłowy, gdybyś pamiętała o kropkach na końcu zdania. Np:
- Chodźmy do sklepu - odpowiedziała. - Tam czeka Ola.
Ty za to piszesz tak:
- Chodźmy do sklepu - odpowiedziała - tam czeka Ola.
Skończyłaś zdania i zaczynasz następne. Pamiętaj.
~interpunkcja (8/10)
Zapominasz o przecinkach w niektórych miejscach. Bardzo dużo osób ma z tym problem, ja również. Sprawdzaj tekst przed dodaniem.
~spójność tekstu (7/15)
Nie ma spójności tekstu. Przeskakujesz z momentu do momentu. Nie robisz akapitów, przez co człowiekowi naprawdę miesza się w głowie. 
W sumie zdobyłaś 70 punktów i jest to ocena Dobra.
~uwagi/rady dla autora opowiadania 
Popracuj nad wzbogacaniem tekstu, nie urywaniem myśli i interpunkcją. Jesteś na dobrej drodze. Zresztą to widać po ocenie. Życzę ci powodzenia i sukcesów na blogosferze :)
~Skyfalgirl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz