Ariana dla WS | Blogger | X X X

31 maja 2015

|43| Sztuka Małżeństwa





Hejka, kochani
Dziś przybywam do was z recenzją bloga: http://sztuka-malzenstwa.blogspot.com/
Autorki: Nicolette
Będącego w kategorii: Fanfiction



-Wygląd (19/20) 

~Wielkość czcionki, wyjustowany tekst (9/10) 
W początkowych rozdziałach 1 - 4 miałaś małą czcionkę, jednak potem zmieniłaś ją. Masz za to duży plus. Wyjustowanie zostało zastosowane. Nie masz akapitów, ale zawsze można je przecież zrobić :)
~odczucia do kolorystyki bloga, jak i całego szablonu (10/10)
Szablon przypadł mi do gustu od razu. Jest genialny i cudownie łączy się z opowiadaniem. Kolorystyka? Nie lubię czerwonego, jednak muszę przyznać iż w połączeniu z tym szablonem, mogę oglądać cały czas ten kolor.

-Treść(76/90) 

~Styl pisania (10/10)
Masz dość ciekawy styl pisania. Nie jest on typowo książkowy. Oryginalny, luźny. Tak jak byś pisała już wcześniej to opowiadanie, a nie dopiero go zaczynała.
~fabuła (10/10)
Jak na fanfiction o siatkarzach muszę powiedzieć, że fabuła jest genialna. Po raz pierwszy czytam coś takiego. Jestem pewna iż jeszcze do ciebie wpadnę :)
~'prędkość' akcji (4/5)
Umiarkowana. Troszkę byłam zaskoczona, faktem, że jej mąż pojawił się już w pierwszym rozdziale. Jednak jakoś to przeżyłam. 
~sposób zaciekawienia czytelnika (10/10)
Bardzo zaciekawia, szczególnie mnie. Po skończeniu czytania czuję niedosyt. Bardzo chciałabym wiedzieć, jak dalej potoczy się ich życie.
~umiejętność tworzenia świata przedstawionego oraz jego bohaterów (9/15)
Może być. Świat przedstawiony jest we właściwy sposób. Co do bohaterów. Ehh, są to ogólne opisy. Pokaż czytelnikom jacy bohaterzy są na zewnątrz, bo jacy są w środku opisujesz genialnie. zrównoważ to, a będzie o wiele lepiej
~opisy (przedmiotów, krajobrazu, przeżyć/uczuć) (8/10)
Opisy są w porządku. Jedyne do czego bym się przyczepiła, jest opis domu w którym mieszkają. Po prostu chciałabym wiedzieć w jakich warunkach żyją. Co znajduje się w ich domu albo jak wyglądał dom przyjaciółki Juli. Wprowadź to, a będzie się wtedy lepiej czytało opowiadanie.
~zapis dialogów (2/5)

Zapominasz o poprawnym zapisie! Zdarza ci się pisać dobrze, jednak linijkę potem piszesz już źle. Pilnuj tego.
Tutaj masz jeden z przykładów:
-Nie musisz mówić -powiedziała blondynka.
Poprawnie powinno, to wyglądać tak:
– Nie musisz mówić – powiedziała blondynka.
Pomiędzy pauzą, a wypowiedzią spacja. 
Czasem stosujesz, to pomiędzy wypowiedzią, a didaskaliami. Jednak nie zdarzyło ci się zastosować tego na początku wypowiedzi. Uważaj po prostu przy pisaniu.


~interpunkcja (8/10)
To jest jedna z rzeczy, która mnie dość pozytywnie zaskoczyła. Pilnujesz interpunkcji. Jednak kilka razy zgubiłaś przecinek przed: "a, że, dlaczego". Czytaj tekst dwa razy i sprawdzaj czy wszytko jest poprawnie zapisane.
~spójność tekstu (15/15)
Spójny tekst. Nie przeskakujesz z wydarzeniami. Starasz się również nie przeskakiwać z czasami. Ogólnie nie mam się do czego przyczepić.


Łącznie zdobyłaś 95 punktów. Jest to więc ocena Bardzo Dobra.


~uwagi/rady dla autora opowiadania
Hmm, co mam ci powiedzieć. W sumie wszystko już nspisałam. Nie będę się więc powtarzać. Zastosuj się do wyżej wymienionych rad, a będzie dobrze.
Pozdrawiam i gratuluję
~Vove_Diana

14 komentarzy

  1. "- Nie musisz mówić - powiedziała blondynka."
    Pomiędzy pauzą, a wypowiedzią spacja.

    To dywizy, nie pauzy (a właśnie pauzy lub półpauzy powinny być)
    :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właściwe żadna to różnica. Nie piszemy książki lecz opowiadanie. Według zasad, które warto sobie zobaczyć. Dywizy zastępuje w bolgach oraz watpadach pauzę. Radzę troszkę poczytać kochana Nersi ( nie tylko w internecie ). Pozdrawiam i dziękuje za wyrażenia własnego zdania z którym się liczę ~Vove_Diana

      Usuń
    2. Vove niestety nie masz racji. To są zasady ogólne i to, że na wattpadzie i blogach ludzie robią dywizy zamiast pauz lub półpauz, to oznacza jedynie tyle, że cały czas popełniają błędy.

      Usuń
    3. Właśnie nie. Odsyłam do zasad z 2014 roku na http://sjp.pwn.pl/. Oraz do kich książek i do kilku nauczycieli z Polskiego :). Oczywiście są to ważne znaki polskie, które często ignorujemy. Jednak wielu z nas nie potrafi ich po prostu stożyć, dlatego można spotkać się z zmianą wprowadzana w zeszłym roku ;)

      Usuń
    4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    5. Tracę wiarę w ludzi, którzy myślą, że dywizy w opowiadaniach są dobrym pomysłem.
      Poważnie, tracę.

      Usuń
    6. Dziękuję, ale nie potrzebuje biec do nauczycieli POLSKIEGO :) Właśnie jeżeli ktoś nie potrafi ich użyć, to ma być jego usprawiedliwieniem? Przepraszam, ale niestety się z tym nie zgadzam. Powinniśmy właśnie takie drobnostki pilnować. Skoro zanika − należy przywrócić.

      Usuń
  2. Tak z ciekawości aż weszłam na Słownik Języka Polskiego
    Przeleciałam przez wszystkie możliwe zakładki interpunkcji i sprawdziłam definicję słowa dywiz: dywiz [niem.], znak graficzny w formie krótkiej, poziomej kreski, łączący lub dzielący wyrazy.
    Sprawdziłam też każdą jedną sytuację użycia dywizu i nigdzie nie ma napisane, że można stosować go zamiast półpauz lub pauz w dialogach.
    Przeczytałam każde pytanie ze słowem dywiz w poradni językowej i nigdzie nie ma ani słowa o dialogach.
    W poradnikach dla pisarzy (wydawnictwo Aula, jeśli się nie mylę) jest jasno napisane, że łącznik nie występuje jako znak interpunkcyjny w dialogach.
    Teraz Wikipedia:
    Użycie dywizu/łącznika do oznaczania dialogów jest błędem, gdyż nie jest to zgodne z normami interpunkcji – winien być tam użyty myślnik (w postaci pauzy lub półpauzy). Przemawiają za tym również względy estetyczne, ponieważ łącznik jest wizualnie za krótki.
    Dywiz nie jest nawet znakiem interpunkcyjnych – to tzw. znak ortograficzny, ponieważ buduje on słowa, nie strukturę dialogu.
    Nie wiem, skąd wzięłaś tę dziwną zasadę, że można używać ich zamiennie.
    To, iż ludzie tak robią, nie znaczy, że jest dobrze.
    :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odsyłam do http://pegazedukacja.blogspot.com/2013/07/myslnik-pauza-popauza-14.html
      Analogia według Encyklopedia ( Książka )
      Myślnik - dywiz. Myślnik
      Pierwsze słowa z Encyklopedii nie internetowej.
      Zazwyczaj spotykamy się z opisem, że jest to błąd. Jednak moja nauczycielka z polskiego ( nie jest młoda 56 l ) twierdzi, że to nie jest błąd. Głównie z powodu tego, że nie wiele osób potrafi zrobić pauzę lub półpauzę. Nie będę się kłócić. Piszę tak jak mnie poprowadzono i nauczona. Dla nie można używać ich wymiennie. Pozdrawiam i dziękuje za swoją opinię, którą szczerzę szanuję :)

      Usuń
    2. Przeczytałam ten artykuł na blogu i nadal nie widzę tam wytłumaczenia, dlaczego dywiz zamiast półpauz i pauz.
      Dalszych słów nie rozumiem, nie jestem w stanie stwierdzić, co chciałaś napisać :)
      No właśnie nie można używać ich wymiennie, bo łącznik/dywiz to po pierwsze nie to samo co myślnik (pauza lub półpauza), a po drugie to znak ortograficzny łączący wyrazy, części wyrazów itp.
      I teoretycznie zawsze jest to uznawane jako błąd :)
      Chociaż nie spotkałam się nigdy z osobą, która tak zawzięcie twierdziłaby, że można używać ich wymiennie, ale jak kto woli.
      Miłego dnia :)

      Usuń
    3. Nie będę się kłócić. Przecież nie po to tu jestem. Zawzięcie?! Nie po prostu jestem uparta i nie da się tego zmienić. Cóż generalnie chodzi mi o to, że pisane pauz i półpauz zanika. Nie zdziwię się jak, za niedługo ich nie będzie. Większość ludzi pisze dywizami. Nie tylko amatorzy :)
      Ja wolę tak i jakoś nie potrafię tego zmienić. Pozdrawiam serdecznie i dziękuje za twoje komentarze ( Może się dzięki nim przekonam. Kto wiem ). Miłego dnia i tygodnia. Jeszcze raz dzięki :)

      Usuń
    4. Dopowiadając, chciałam tylko powiedzieć, że w samej twojej wypowiedzi jest podkreślenie : "Cóż generalnie chodzi mi o to, że pisanie pauz i półpauz zanika. [...]" Dlatego właśnie, że zanika, staramy się "nawrócić" ludzi do pisania poprawnie.
      Pozdrawiam!

      Usuń
    5. Większość ludzi tworzy dialogi z dywizami, bo nie wiedzą, że to jest błąd. Moim skromnym zdaniem ocenialnie są właśnie po to, aby je wskazywać, dlatego dobrze by było, jakbyś się do tego przekonała i sama zaczęła tak twierdzić – dzięki temu mogłabyś uświadamiać też to innym :)

      Usuń
    6. "Nie tylko amatorzy".
      Przepraszam, popłakałam się ze śmiechu.

      Usuń