Witamy na Recenzowisku.

Zanim się zgłosisz, przeczytaj regulamin, ponieważ niepoprawne zgłoszenia nie będą brane pod uwagę. Zapraszamy wszystkich!

NABÓR OTWARTY! PROSIMY PRZESYŁAĆ ZGŁOSZENIA ZGODNIE ZE WZOREM I NA MAILA PODANEGO W ZAKŁADCE! CZEKAMY NA NOWE DUSZYCZKI!


ZAPRASZAMY DO WZIĘCIA UDZIAŁU W KONKURSIE ORGANIZOWANYM PRZEZ KATALOG OPOWIADAŃ O WAMPIRACH. SZCZEGÓŁY NA PODSTRONIE.

|56| All Of Me

Edytuj post

Przybywam jako nowa stażystka z moją pierwszą recenzją bloga All Of Me autorstwa Croudlus Tofi. Życzcie mi powodzenia!
- Wygląd (13/20)
W tym:

~Wielkość czcionki, wyjustowany tekst (4/10)
Czcionka pasuje do szablonu, jednak nie powinnaś mieć dwóch odmiennych jej rodzajów. W postach jest bodajże Arial, natomiast pod nagłówkiem Tekst - Georgia. Taka różnorodność powoduje, że wszystko staje się mniej estetyczne. Powinnaś to jak najszybciej zmienić. Ustaw czcionkę domyślną, ponieważ wtedy nie będziesz musiała męczyć się z jej zmianą, kiedy zaczniesz pisać rozdział lub postanowisz sporządzić notatkę dla czytelników w bocznych kolumnach. Co do jej wielkości - jest jak najbardziej czytelna, posiada odpowiednie i wręcz idealne rozmiary. Brakuje mi wyjustowanego tekstu, również świadczącego o schludności bloga. Zacznij używać akapitów, bo ich brak to dość poważny błąd graficzny.

~Odczucia do kolorystki, jak i całego szablonu (9/10)
Podoba mi się kolorystyka szablonu. Wszystko w odcieniach fioletu; ładne, stonowane. Zakładki, na które najczęściej zwracam uwagę, są perfekcyjnie na swoich miejscach. Widzę też archiwum bloga, obserwatorów, informacje o autorze, statystki i aktualności. To jest w porządku. Och, i ten boski napis na nagłówku, który mnie tak podle uwiódł! Śliczny! Jedyne, co mi się nie podoba to zdjęcie Danielle, które wydaje mi się być złej jakości, gdy porównuję je do Ashtona. Hm, chociaż może jest dobre tylko po prostu dodane w złym miejscu? Sama nie wiem, ale jestem pewna, że coś z nim jest nie tak i powinnaś się temu bliżej przyjrzeć, jeśli jest to twój szablon. 


- Treść (73/90)
W tym:

~Styl pisania (3/10)
Twój styl pisania jest dobry. W większości przypadków budujesz dość ciekawe, bogate w różnorakie słownictwo zdania. Często zdarzają ci się literówki i powtórzenia, co powinno być natychmiast likwidowane, podczas sprawdzania rozdziału. Robisz bardzo, bardzo dużo błędów interpunkcyjnych, które nie polegają na tym, że stawiasz przecinek w złym miejscu. Huh.. Znaczy, tam, gdzie powinny one być, są. Ale dostrzegłam je także tam, gdzie pod żadnym pozorem nie powinny się znaleźć i już! Kiedy czytasz zwróć uwagę na interpunkcję - na miejsca, w których stawiane są przecinki. Też miałam z tym problemy. Moja nauczycielka od polskiego poleciła mi sporządzenie sobie kartki, na której będą wypisane wszystkie wyrazy, przed którymi stawia się przecinki, a także regułki. Następnie kazała przykleić gotową notatkę do biurka i gdy tylko będę pisała jakieś wypracowanie, czy coś w tym stylu zacząć z niej korzystać. Przyznaję, że to naprawdę pomocne i tobie także radzę tak postąpić. 

Ulice były niemalże puste, tylko w niektórych dzielnicach miasta, (bez przecinka) można było spotkać samotnie (przecinek) spacerującego mężczyznę na spacerze (pleonazm, czyli tzw. masło maślane) z psem.
Owinięta szczelnie swoją ramoneską, nadal czuja (literówka, czułam) przenikliwy chłód.
O tej porze roku, (bez przecinka) noce potrafiły być naprawdę chłodne. 
Wracała właśnie do domu, (bez przecinka) z przyjęcia urodzinowego swojego najlepszego przyjaciela.  
Do przejścia zostały jej jeszcze dwie dzielnice, dlatego postanowiła przejść przez park, który stanowił tak jakby skrót do jej mieszkania. - Staraj się wyszukiwać jak najwięcej synonimów słów, a wtedy będziesz mogła uniknąć powtórzenia takiego, jak to, które podkreśliłam. Nie wtrącaj również takich zwrotów, jak ten, który przekreśliłam, gdyż są one zwyczajnie niepotrzebne, a bez nich zdanie wygląda i brzmi o wiele lepiej. 
Co taka śliczna i grzeczna dziewczynka, jak ty (przecinek) robi sama w parku o tej porze?
Ktoś obrócił ją w przeciwnym kierunku, do którego podążała. - Poprawne zdanie brzmi: Ktoś obrócił ją w przeciwnym kierunku do tego, w którym podążała.
Serce waliło jej jak młotem (przecinek) a łzy nadal spływały (przecinek) rozmazując jej tusz.  
Nie chciał (przecinek) aby ta biedna dziewczyna, szwędała (poprawnie: szwendała) się o tak późnej porze po ulicach Sydney. 
Usłyszał w swojej głowie, (bez przecinka) kpiący głosik.  
Na płatkach jasno różowych (odcienie różnych kolorów zawsze piszemy razem, np. ciemnofioletowy) kwiatów, (bez przecinka) widniały kropelki porannej rosy. Szczupła dziewczyna siedziała na fotelu (spacja, bez przecinka) okryta kocem, wpatrując się w budzące się do życia Sydney. 
Nie potrafiła zasnąć, (bez przecinka) bez wypicia filiżanki herbaty. 
Ale to właśnie te małe rzeczy, (bez przecinka) czyniły ją wyjątkową.
Promienie słońca, (bez przecinka) nieśmiało zaglądały do hotelowego pokoju, (bez przecinka) przez niezasłonięte okno. 
W głowie mu szumiało, (bez przecinka) tak (przecinek) jakby ktoś wpuścił tam rój pszczół. 
Ale takie już były skutki, (bez przecinka) całonocnego picia alkoholu. 
Wszedł do kabiny i odkręcił kurek z ciepłą wodą, która pomogła rozluźnić mu, (bez przecinka) jego napięte mięśnie.
Z końcówek jego ciemnych loków, (bez przecinka) skapywała woda.
Orzechowe tęczówki, (bez przecinka) już dawno straciły swój błysk.
Słońce wędruje coraz wyżej. Irwin uśmiecha się szeroko. - Problem w tych dwóch prostych zdaniach jest taki, że we wcześniejszych był czas przeszły, a tu nagle teraźniejszy. Musisz się pilnować. Albo piszesz tak albo tak, nie możesz pisać na zmianę, ponieważ to kolejny poważny błąd. Zawsze dokładnie sprawdzaj każde podejrzane zdanie, kiedy piszesz, żeby nie było podobnych wpadek. 

Tego typu błędów masz pełno, a jak już pewnie zauważyłaś, największy problem sprawia ci interpunkcja. Zdecydowanie powinnaś przeczytać o tym więcej w internecie lub po prostu poprosić o radę kogoś, kto się na tym zna. To żaden wstyd, jesteśmy w końcu tylko ludźmi i nikt z nas nie jest idealny. 

 ~Fabuła (9/10)
Fabuła jest bardzo dobra. Podoba mi się. Nawet, gdybym chciała w jakiś sposób zmniejszyć twoją liczbę punktów i zastanowić się bardzo głęboko, czy gdzieś już nie czytałam opowiadania o podobnej treści, to jestem pewna, że to jest pierwsze. Wszystko jest jak najbardziej w porządku. Irwin pozostaje tajemniczy i skrzywdzony, choć nie wiem, dlaczego. Danielle jest taka, na jaką wygląda i zakładam, że tak właśnie miało być. Nie pieprzą się w drugim rozdziale, a także ich spotkanie jest dość specyficzne, a zarazem.. powszechne, ale wciąż niesamowite. Urok tego wszystkiego psują błędy interpunkcyjne, które popełniasz. Zastosuj rady, których ci udzieliłam w praktyce, a wszystko będzie naprawdę idealne.

~'Prędkość akcji' (5/5)
Nie jest ani za szybko, ani zbyt wolno. Jest tak, jak być powinno. Tak, jak wspominałam wcześniej wielkim plusem jest to, że nie uprawiali seksu już w drugim rozdziale, w trzecim nie wzięli ślubu, a w czwartym nie dorobili się dzieciaka. Wszystko idzie w porządku. Nie mam zarzutów. 

~Sposób zaciekawienia czytelnika (10/10)
Zdecydowanie to fanfiction posiada to coś! Na początku, kiedy zobaczyłam krótkie notatki na twoim blogu, sądziłam, że będzie to działało na twoją niekorzyść. Jednak rozdziały kończone są w idealnym momencie. Zresztą, co za dużo, to nie zdrowo, prawda? Masz dobre wyczucie i kończysz w tak nieodpowiednich (w dobrym tego słowa znaczeniu) momentach, jak podczas finału pierwszej części Greya. Tak trzymaj! Pamiętaj, nigdy nie wyprzedzaj, ani nie spiesz się. Czytelnik, jeśli kocha, to poczeka.

~Umiejętność tworzenia świata przedstawionego oraz jego bohaterów (15/15)
Mimo, że rozdziały są doprawdy krótkie w porównaniu z innymi czytanymi przeze mnie fanfictions, zawierają jednak wszystkie informacje, jakie powinny, potrzebne nam do zidentyfikowania bohaterów oraz ich otoczenia. Nie wszyscy to potrafią, uwierz mi. U ciebie wszystko jest takie stonowane. Nie masz za dużo dialogów, ani opisów. Jest absolutnie tak, jak być powinno. 

~Opisy (przedmiotów, krajobrazu, przeżyć/uczuć) (10/10)
Och, w końcu! Tu muszę cię ogromnie pochwalić. Piszesz bardzo dobre opisy. Dowiadujemy się z nich wszystkiego, co nam potrzebne do wyobrażenia sobie bohaterów, tego, co czują i tego, gdzie się znajdują. Są niezwykle dokładnie, pragniesz nie przegapić nawet najmniej istotnego szczegółu. Aż miło się czyta takie coś! Nie próbujesz załagodzić czytelnika samymi dialogami, a zamiast tego starannie przenosisz to, co siedzi ci w głowie na papier (czyt. Blogger). Naprawdę, kolejny wielki plus.

~Zapis dialogów (1/5)
Zapis dialogów nie jest poprawny:
- Nie musisz tu ze mną siedzieć. - Powiedziała szatynka, dość nieuprzejmie, jak na swoją osobę. Zwykle zwracała się do każdego z uśmiechem, oraz z szacunkiem. 

Wypowiedzi dialogowe każdego bohatera zaczynać się powinny od nowego wiersza z wcięciem akapitowym i z tzw. pauzą dialogową, czyli myślnikiem. Krótko mówiąc, każdą kolejną wypowiedź należy traktować jak kolejny akapit.
Po pauzie dialogowej rozpoczynającej wypowiedź stawia się twardą spację (w Wordzie stawia się ją przez przyciśnięcie Ctrl + Shift + Spacja). Dzięki temu odstępy między pauzą dialogową a pierwszym słowem w wypowiedzi będą zawsze identyczne, co ma znaczenie estetyczne w przypadku, gdy wyjustujemy tekst.
Czasownik oznaczający mówienie (powiedział, krzyknął, szepnął, odparł, zapytał, stwierdził, odrzekł itp.) zawsze powinien występować po myślniku. Jeżeli zdarzy się, że narracja dotycząca dialogu zawierać będzie np. imię bohatera, to musi ono stać po czasowniku.
Dialog zamyka się kropką wtedy, gdy narracja nie odnosi się do wypowiedzi bohatera. W przykładzie do poprzedniego punktu narracja (czyli odpowiedział Adam) odnosiła się do wypowiedzi. Kropki po wypowiedzi zatem nie było.
Gdy w takiej narracji pojawia się nazwa wykonawcy czynności, to musi ona poprzedzać czasownik.
Przykład:
– Pięknie. – Adam się uśmiechnął.
To jedynie niektóre z praktycznych zasad zapisu dialogów. Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej, po prostu o tym poczytaj. 


~Interpunkcja (3/10)
Nie jest źle. Znasz podstawowe zasady interpunkcji i to samo w sobie jest jak najbardziej w porządku, bo nie każdy pozostaje takim obytym w tę wiedzę. Jednak zauważyłam, że starasz się wciskać przecinki w zdaniach, w których nie powinno ich w ogóle być, jak byś uważała, że w każdym wypowiedzeniu powinny się pojawiać. Nie. Poważny błąd. Zastosuj się do moich wcześniejszych rad, doprecyzuj to, co wiesz.

~Spójność tekstu (14/15)
Wszystko było jak najbardziej spójne. Nie przeskakiwałaś z momentu do momentu tak nagle, że nie można było się potem połapać, co i jak. Raz zmieniłaś czas, w jakim pisałaś na teraźniejszy i napisałaś w nim dwa zdania, ale nic poza tym. 

W sumie otrzymałaś 83 punktów, co daje ocenę dobrą.
 ~uwagi/rady dla autora opowiadania
Sądzę, że moją jedyną radą będzie prośba o zastosowanie się do tego, co ci powiedziałam, dotyczącego interpunkcji, bo z tą dziedziną jest u ciebie naprawdę dość słabo. Piszesz bardzo dobrze, nie robisz błędów ortograficznych, więc to samo w sobie jest ogromnym osiągnięciem, jak na mój gust. Jedynym, co przeszkodziło ci w zdobyciu lepszej oceny jest wcześniej wspominana interpunkcja. Pracuj nad nią solidnie, a będzie tylko lepiej. Mam nadzieję, że ci pomogłam. Pozdrawiam i życzę ci weny oraz mnóstwa czytelników! 
~Najl Czufa x.

7 komentarzy

  1. Dziękuję Ci za szczerą krytykę. Jestem bardzo mile zaskoczona, gdyż padło naprawdę bardzo dużo uprzejmych słów, dotyczących mojego opowiadania. Co do moich błędów, świetnie zdaję sobie z nich sprawę i właśnie tworzę listę spójników, zaimków oraz partykuł, przed którymi stawia się przecinek. Mam nadzieję, że to choć trochę pomoże. Postaram się poprawić wszystkie moje błędy, oraz nauczyć poprawnie pisać dialogi.
    Jeszcze raz, dziękuję z całego serca za krytykę, życzę Ci powodzenia na stażu!
    Pozdrawiam,
    Tofi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Strasznie dziękuję za miłe słowa! Mam nadzieję, że każda z moich rad i uwaga, dotyczących twojego opowiadania pomoże ci. To moja pierwsza recenzja i strasznie się stresowałam, więc kiedy powiedziałaś mi, że wszystko raczej jest okej, stałam się bardziej spokojna.
      Dziękuję i również pozdrawiam!
      Najl x.

      Usuń
  2. Hej. Chciałabym zwrócić wam uwagę na etykietki. Kiedy zjeżdżają w dół, wchodzą na tekst. Nie wygląda to fajnie.
    Mam nadzieję, że wam to uświadomiłam.
    Pozdrawiam wszystkich ;)
    ~Vove_Diana

    OdpowiedzUsuń
  3. Zacznij używać akapitów, bo ich brak to dość poważny błąd graficzny.
    To nie jest błąd graficzny. Owe zagadnienie wiąże się z pismem. Kiedy, na przykład, dziecko uczy się pisać, popełnia wtedy błędy graficzne – odchodzi od pewnej normy, przeciąga wyrazy, nie łączy ze sobą liter, mają one nieodpowiedni kształt, nieproporcjonalny rozmiar itp. Brak akapitów nie jest błędem: to po prostu wygląda niechlujnie.

    można było spotkać samotnie (przecinek) spacerującego mężczyznę
    Nie, tu nie powinno być przecinka.

    Nie chciał (przecinek) aby ta biedna dziewczyna, szwędała (...)
    Tego drugiego przecinka nie powinno być.

    Mimo, że rozdziały są doprawdy krótkie (...)
    Nigdy nie rozdzielamy wyrażenia mimo że przecinkiem.

    Nie masz za dużo dialogów, ani opisów.
    Tutaj nie powinno być przecinka.

    Jest dobrze, naprawdę. Mam jedynie zastrzeżenie: te wszystkie błędy dotyczące interpunkcji, które zawarłaś w swojej ocenie, proponuję następnym razem wtrącić do kategorii Interpunkcja. Tutaj wyszło Ci tak, jakbyś odjęła autorce punkty za przecinki zarówno w Stylu, jak i Interpunkcji. Zresztą: błędy interpunkcyjne ciężko nazwać defektami stylu pisania.

    A ocena bardzo dobra, oby tak dalej :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Co do tego pierwszego błędu z przecinkiem, to któraś z administratorek upomniała mnie, że to błąd i kazała wstawić przecinek. Co do błędów graficznych to.. po prostu moja nauczycielka od polskiego tak mi powiedziała, więc tak napisałam. Jak wspominałam w ocenie również miałam i wciąż trochę mam problemy z interpunkcją, ale i tak jest ich mniej niż lata temu.
    Interpunkcje zawarłam również w stylu pisania, bo inne recenzatorki tak robiły.
    Postaram się poprawić wszystkie błędy w następnych ocenach, o ile ktoś się do mnie jeszcze zgłosi.
    Dziękuję za szczerość i również pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No pewnie, że się zgłosi!
      :)

      Usuń
    2. Biorę to na klatę, ale naprawdę myślałam, że tutaj również powinien znaleźć się przecinek.

      Usuń

© Agata | WioskaSzablonów.