Witamy na Recenzowisku.

Zanim się zgłosisz, przeczytaj regulamin, ponieważ niepoprawne zgłoszenia nie będą brane pod uwagę. Zapraszamy wszystkich!

NABÓR OTWARTY! PROSIMY PRZESYŁAĆ ZGŁOSZENIA ZGODNIE ZE WZOREM I NA MAILA PODANEGO W ZAKŁADCE! CZEKAMY NA NOWE DUSZYCZKI!

04.08.2017 r. — przewidywana data opublikowania oceny bloga Niania Louis Tomlinson.


ZAPRASZAMY DO WZIĘCIA UDZIAŁU W KONKURSIE ORGANIZOWANYM PRZEZ KATALOG OPOWIADAŃ O WAMPIRACH. SZCZEGÓŁY NA PODSTRONIE.

|60| Otchłań szarości

Edytuj post

Cześć, kochani!
Wakacje w pełni, co?
Dziś mam dla Was recenzje bloga: otchlan-szarosci.blogspot.com
Autor: Dariusz Tychon

     WYGLĄD (14/20)
     wielkość czcionki, wyjustowany tekst (9/10)
     Tekst jest wyjustowany, posiada akapity i nie męczy oczu. Kolor i rozmiar czcionki są odpowiednie. Nie za duża, nie za mała - idealna. Tylko ten "Arial" jest troszeczkę nudny. Może warto by było dodać trochę oryginalności tekstowi poprzez zmienienie czcionki na jakąś mniej standardową?

     – odczucia do kolorystyki bloga, jak i całego szablonu (5/10)
     Brak szablonu! Skandal! Mi osobiście to nie przeszkadza, ale przyjemniej czyta mi się blogi o ładnym szablonie i wyglądzie. Tak też uważa wielu czytelników. Powinieneś zamówić lub pobrać szablon na którymś z blogów graficznych, którymi wypełniona jest blogosfera!
     Punkty przyznałam, bo kolory szablonu nie męczą oczu i ładnie widać na nich tekst oraz za to, że masz piękną grafikę przy rozdziałach i w zakładce "Bohaterowie". Te arty są śliczne. Nie zauważyłam nigdzie odsyłacza, więc wierzę, że zrobiłeś je sam. Gratuluję talentu i podziwiam piękne grafiki. 

     TREŚĆ (80/90) 
     - styl pisania (7/10)  
     Styl pisania masz lekki i dokładny. Opisujesz wszystkie istotne fakty, ale nie zajmujesz się mało ważnymi rzeczami. Znalazłam jednak kilka błędów, na które chcę zwrócić uwagę.
     – Trudno. – Zaczął Wiktorowi zakładać buty, a potem dosypał kotu suchej karmy do miski. - Czy tylko ja uważam, że to zdanie dziwnie brzmi? "Zaczął Wiktorowi zakładać buty (...)" - ta część jest nielogiczna i "brzydko" brzmi. Po za tym po słowie "Trudno" jest niepotrzebna kropka (spójrz do punktu "Zapis Dialogów"). Poprawnie to zdanie powinno wyglądać tak:
      – Trudno założył Wiktorowi buty, a potem dosypał kotu suchej karmy do miski.  
     Życie różnie się układa – mówią. Niektórzy jeszcze dodają – raz daje słońce, innymi razy deszcz. - Tutaj powinieneś zastosować cudzysłów. Poprawnie zapisane zdania powinny wyglądać tak:
     "Życie różnie się układa" – mówią. Niektórzy jeszcze dodają – "Raz daje słońce, innymi razy deszcz.".
     Wyłożyłem je na talerz i wpierdzieliłem do mikrofali. - Wyraz "wpierdzieliłem" kompletnie tu nie pasuje. Lepiej brzmiałoby "włożyłem" albo "wsadziłem".

     – fabuła (10/10) 
     Fabuła ciekawa i oryginalna. Jeszcze nigdy nie spotkałam się z tak dobrym opowiadaniem o polskich bohaterach, w polskim mieście i w ogóle polskim opowiadaniem! Podoba mi się związek tego, że Magda, Natalia i Ania mają małe dzieci/są w ciąży i mają kłopoty rodzinne. Podoba mi się to, że jakoś je utożsamiasz. Fajnie,że wszystkie trzy mają coś wspólnego. Wciągnął mnie tan wątek Szymona (patrz. sposób zaciekawiania czytelnika.).

     – "prędkość" akcji (5/5)
     Akcja toczy się odpowiednim tempem. Nie za szybko, nie za wolno - idealnie. Nie ma pośpiechu i gwaru. Wszystko dzieje się po kolei.
     Nie miałam tutaj powodów, żeby odejmować punkty, ponieważ w twoim opowiadaniu czas i prędkość akcji są opanowane do perfekcji, co na pewno jest bardzo trudne, ponieważ piszesz opowiadanie z wielu - chyba 5 - perspektyw. Za to wielki szacun :) 

     – sposób zaciekawienia czytelnika (8/10)
     Mnie osobiście opowiadanie nawet zaciekawiło. Nie żebym siedziała non stop i czytała, ale z chęcią oddałam się lekturze twojego bloga. Ciekawił mnie wątek Szymona. Jego "mroczne" życie i tajemnice. O Marcinie od początku było wiadomo, że jest gangsterem, a Szymon to był jedna wielka niewiadoma. Bardzo przyjemnie mi się czytało, ale czcionka i długość rozdziałów zniechęcają do czytania. Tak samo jak niektóre momenty tekstu, które są jednym wielkim prostokątem bez dialogu. takie fragmenty optycznie zniechęcają.

     – umiejętność tworzenia świata przedstawionego i bohaterów (14/15)
     Z tym idzie ci bardzo dobrze. Bardzo dużo wiemy o bohaterach i ich świecie. Wiemy kto z kim jest spokrewniony, kto kogo lubi. 
     Na samym początku nie mogłam się połapać z tą Natalią. Nie zajarzyłam, że ona jest ich sekretarką i dla nich pracuje. Odkryłam to dopiero, gdy Marcin zapytał się jej o ciąże. Wtedy było takie: "Aaaa... To ta Natalia", ale po za tym nie miałam problemu z rozpoznaniem postaci. 

     – opisy (przedmiotów, krajobrazu, przeżyć/uczuć) (10/10)
     Opisy idą ci bardzo dobrze. Wiemy o wszystkich uczuciach i przemyśleniach bohaterów. Ne mam się do czego doczepić.

     – zapis dialogów (2/5)
      Zły, zły i jeszcze raz zły. Czasem piszesz poprawnie, a czasem kompletnie zawalasz. W samym prologu znalazłam aż dwa błędy w zapisie dialogów.
     – Mogę. – Wstałam zbulwersowana. – A ty miałeś nikomu nie mówić! – naskoczyłam na Janka. - Błędami są tu kropka po wyrazie "mogę" oraz napisanie wypowiedzi narratora ("Wstałam zbulwersowana.") z dużej litery. Jeśli wypowiedź bohatera jest zdaniem oznajmującym, a po niej następuje dopowiedzenia narratora, wypowiedzi bohatera nie kończymy kropką, a dopowiedzenia narratora nie zaczynamy z małej litery! 
     
      – interpunkcja (9/10) 
     W interpunkcji nie zauważyłam większych błędów, ale jedna rzecz rzuciła mi się w oczy. Często robisz za długie zdania, które ciężko się czyta i brzydko wyglądają. Czasem ładniej i łatwiej zrobić je jako dwa zdania.
      – Jakby coś nie grało, waliło się, czy chciałabyś po prostu pogadać, to wal jak w dym, ja będę tylko na to czekał. – Ścisnął dwoma palcami mojego kolano, czym sprawił, że przeszły mnie dreszcze. - Po wyrazem "dym", a przed wyrazem "ja" nie powinno być przecinka tylko kropka. Ładniej by to brzmiało jako dwa zdania.

     spójność tekstu (15/15)    
     Tekst spójny, zawsze wiemy co i kiedy się dzieje. Nie mam powodu do zabierania punktów.

     PODSUMOWANIE
     Łącznie zdobyłeś 94 punktów na 110 możliwych, co daje ocenę bardzo dobrą. 
 
 
 
 


     Gratuluje zdobycia bardzo dobrej oceny i życzę powodzenia w pisaniu :)

     ~Susan Kelley 

11 komentarzy

  1. Wow, wielkie dzięki. Szczerze to się spodziewałem dużo gorszej opinii. Sądziłem też, ze mam gorszą interpunkcje, a dialogi lepsze (przejrzę dialogi i zobaczę czy takich błędów jest dużo czy jest ich niewiele). No i ortografia, spodziewałem się, że pewnie jak zawsze pogubiłem ogonki. A szablonami kodowanymi nie lubię się bawić, bo jak znam moje szczęście to by się ciągle psuło, dlatego postawiłem na grafikę i na to, że wszystkie moje blogi są podobnego wyglądu, tylko mają inne kolorki.
    Pozdrawiam i naprawdę jeszcze raz wielkie dzięki.
    Wrzucę link bezpośrednio do tej recenzji u siebie na blogu jeśli oczywiście nie masz nic przeciwko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe odebranie recenzji i nie mam nic przeciwko umieszczenia linku :)

      Usuń
    2. Tylko droga Susan znalazłem błąd "Łącznie zdobyłaś 94 punktów na 110..." - zdobyłEŚ. Mój nick raczej nie mógł cię zmylić co do płci "Dariusz Tychon" to typowo męskie imiona. Darek nawet powszechnie znane, a Tychon to patron wytwórców wina.

      Usuń
    3. Przepraszam najmocniej :o Po prostu kopiowałam tekst z wcześniejszej oceny i uzupełniałam ! Zaraz oprawie!

      Usuń
  2. To jest mężczyzna, więc jeszcze większe brawa :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Autorko oceny:
    http://www.jezykowedylematy.pl/2011/09/jak-pisac-dialogi-praktyczne-porady/
    http://www.ekorekta24.pl/proza/130-interpunkcja-w-dialogach-czyli-jak-poprawnie-zapisywac-dialogi
    http://www.artefakty.pl/zapis-dialogow/
    http://jakpowiesc.blogspot.com/2013/01/zapisywanie-dialogow.html
    http://www.goldenline.pl/grupy/Media_i_dziennikarstwo/korektorzy/zapis-dialogu,3123728/

    Za zapis dialogów powinien być maks. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie prawda. Sama sprawdzałam jego zapis i nie jest prawidłowy.

      Usuń
    2. Może nie "nie jest prawidłowy", a "nie zawsze jest prawidłowy". Zdarzyły się błędy w dialogach, ale nie były aż tak częste i duży jak u niektórych wcześniej tutaj ocenianych. Jednak ja się nie wykłócam, bo i po co, i na co, skoro te błędy czasami naprawdę są?
      Pozdrawiam.

      Usuń
  4. Szymon to był jedna wielka niewiadoma".
    - byłA jedna wielka niewiadoma.

    "Bardzo przyjemnie mi się czytało, ale czcionka i długość rozdziałów zniechęcają do czytania".
    A kilka akapitów wcześniej napisałaś: "Kolor i rozmiar czcionki są odpowiednie. Nie za duża, nie za mała - idealna".
    Konsekwencja...?

    "Odkryłam to dopiero, gdy Marcin zapytał się jej o ciąże".
    Jedną ciążę czy kilka? I zapytał sam siebie czy jednak kogoś innego? Jeśli kogoś innego, to bez "się".

    "Wiemy [przecinek] kto z kim jest spokrewniony (...)".

    "(...) z dużej litery".
    Wielką literą i, analogicznie, małą literą.

    "Tekst spójny, zawsze wiemy [przecinek] co i kiedy się dzieje".

    Zapis dialogów był wręcz idealny, a już na pewno w tych przykładach, które zostały przytoczone w ocenie. Autorze bloga, nie zmieniaj z poprawnego na niepoprawne!
    Wszystkie "błędy", które wypisałaś, Suzan Kelley, błędami nie były.
    1. Zapis dialogów jest poprawny, jak już pisałam.
    2. Można było to zdanie zapisać bez cudzysłowu.
    3. Wyraz "wpierdzieliłem", mimo że wulgarny, pasuje, zdanie ma sens i nie trzeba go zmieniać.

    + Skyfallgirl - "nieprawda", jak już.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z Aledis, w przedstawionym przykładzie: "– Mogę. – Wstałam zbulwersowana. – A ty miałeś nikomu nie mówić! – naskoczyłam na Janka." zapis jest jak najbardziej poprawny :) Wyraz "wstałam" nie oznacza czynności mówienia, więc jest z wielkiej litery. Dlatego też po "mogę" jest kropka. Pozdrawiam.

      Usuń

© Agata | WioskaSzablonów.