Ariana dla WS | Blogger | X X X

13 sierpnia 2015

|77| Więcej jest rzeczy w niebie i na ziemi...

 

 ,,Więcej jest rzeczy w niebie i na ziemi, niż się ich śniło waszym filozofom"
 Emelia DSE

    Witam wszystkich!
    Jest to moja pierwsza recenzja na "Recenzowisku" i okropnie się denerwowałam, czy dobrze ją napiszę. Mam nadzieję, że wypadnę dość dobrze jak na kogoś zaczynającego "pracę" na tego typu blogu, a autorka opowiadania będzie zadowolona z recenzji.
    Bardzo przepraszam za tak ogromne opóźnienie, ale pojawiły się kłopoty z Bloggerem, który nie chciał mnie przyjąć do "Recenzowiska". Już jest wszystko w porządku, więc będę dodawać recenzję w czas.

 Wygląd (16/20)
~wielkość czcionki, wyjustowanie tekstu (9/10)
   Myślę, że rodzaj czcionki jest w porządku, ale wielkość jest nieodpowiednia, znaczy za mała. Noszę okulary a kiedy zabrałam się za czytanie bez nich, widziałam tylko biały szlaczek (a nie jestem jeszcze ślepa jak kura). Mogłabyś zwiększyć jej rozmiar.
   Tekst jest wyjustowany, posiada akapity.

~odczucia do kolorystyki bloga (7/10 )
   Masz ładny szablon, ale to nie do końca są moje klimaty kolorystyczne. Mam na myśli, dobranie mocnego różu i fioletu? Trochę razi po oczach, ale może to tylko moje odczucia.
    CSS jest prosty i łatwy, ale problem stanowi archiwum. Mianowicie jest słabo widoczne i nie estetycznie wygląda. Psuję ci to wygląd, a i czytelnik się denerwuje.
    Nagłówek pasuje kolorystycznie do mocnej reszty więc jest w porządku. Jedyne co od razu rzuciło mi się w oczy to napis na nagłówku, "Come on if you don't fear". Nie mówię, że napis jest zły, ale nie pasuje mi on tam i winię za to czcionkę jaka została użyta. Gdyby była bardziej ozdobna, a słowo "fear" było bardziej, że tak to ujmę, neutralne a nie różowe, wyglądałoby to lepiej, ale to nie jest ogromna wada. Zauważyłam też, że w prawej kolumnie na samej górze znajduję się napis "przykładowa nazwa". Powinnaś ją usunąć, bo do niczego ona nie służy.

Treść (74/90)
w tym:
~styl pisania (9/10)
    Podoba mi się twój styl pisania. Widać, że nie robisz tego byle jak i używasz odpowiedniego języka, wplatając tylko niekiedy mowę potoczną za co duży plus. Co do błędów to znalazłam parę literówek, które każdemu się zdarzają, więc nie jest to duży błąd. Było ich dosłownie kilka, mogłabym je policzyć na palcach jednej ręki. To przykład:
  • Warczy wyptedy na mnie i rzuca kamieniem gdzieś koło mojej głowy.
  • Najbardziej nie znoszę fizyki. Nauczycielka nie jest odpowiednio wykwalifikowana, moim zdanuem.
~fabuła (10/10)
   Spodobał mi się pomysł na bloga. Historie wielu osób, z różnych światów które łączy, a zarazem dzieli jedna cecha. Nieźle pomyślane. Miałam tylko problem z rozróżnieniem kto jest kim i kto teraz przejął rolę narratora. Wiem, że wszystko jest napisane, iż w tym momencie słuchamy opowieści np. Daniela, ale na samym początku, to znaczy w momencie w którym znajdujesz się teraz, czytelnikowi trudno jest się połapać, bo jeszcze nie zna wszystkich bohaterów. Dlatego nie będę odejmować punktu.

~'prędkość' akcji (5/5)

   Prawidłowa. Już w pierwszym rozdziale coś zaczyna się dziać, kontynuujesz w drugim, rozpoczynasz historie nowego bohatera... jak dla mnie dla historii o wielu wątkach, tempo jest odpowiednie.

~sposób zaciekawienia czytelnika (10/10)

   Poświęciłaś pierwsze rozdziały, żeby wprowadzić czytelnika w świat twojego opowiadania i ci się udało. Naprawdę szybko przeczytałam te rozdziały i wciągnęłam się w nie, więc mogę stwierdzić, że umiesz zaciekawić.

~umiejętność tworzenia świata przedstawionego i bohaterów (15/15)
   Co do tego nie mam najmniejszych zastrzeżeń. Bardzo dobrze poszło ci przedstawienie każdego z bohaterów, ukazanie ich problemów, charakterów i sytuacji życiowej.


~opisy (przedmiotów, krajobrazu, przeżyć/uczuć) (9/10)
   Bardzo dobrze sobie z tym radzisz. Bezbłędnie opisałaś każdego z bohaterów i to właśnie najbardziej zachęciło mnie do czytania dalej. Mogłabyś jednak poświęcić więcej na opisanie tych dziwnych stworzeń, których nazw nawet nie umiem powtórzyć. Na przykład, chciałabym się dowiedzieć od razu jaką rolę pełni Dajmon? Oczywiście wyjaśniłaś to później, ale mimo wszystko, wolałabym to mieć napisane od razu. To taki mały szczególik.

~zapisy dialogów (5/5)

   Znalazłam takie błędy:
   – Boże, Ethan. Dobrze, że już jesteś – powiedziała roztrzęsionym głosem. Jej dajmon-wróbel zaćwierkał cichutko[.] – Danielle zniknęła.

   Jeżeli piszesz, że bohater coś powiedział, odpowiedział, odparł itd., nie kończymy zdania kropką. 
Zamykaj kropką dopiero całość: 

    – Boże, Ethan. Dobrze, że już jesteś – powiedziała roztrzęsionym głosem. Jej dajmon-wróbel zaćwierkał cichutko – Danielle zniknęła.

   Poza takim, naprawdę malutkim błędem, nie masz niepoprawności wśród dialogów. Z racji tego, że to jest naprawdę coś mało istotnego i większość autorów o tym nie wie (gdzie ja sama ostatnio dopiero zaczęłam to stosować, ale cii!) , nie odejmę ci punktów za to. 

~interpunkcja (5/5)
   Albo potrzebuję mocniejszych okularów, albo naprawdę robisz błędy tak rzadko, że je podświadomie zignorowałam. Naprawdę sprawdzałam czy twoje opowiadanie nie zawiera złej interpunkcji i nie zauważyłam nic rzucającego się w oczy. Więc naprawdę jestem pod wrażeniem, bo wiele osób o tym zapomina.

~spójność tekstu (15/15)
   Nie wiem jak mam to ocenić, biorąc pod uwagę, że przeplatają się tu losy wielu bohaterów i każda historia jest pisana odrębnie... Jednak każda z tych relacji była napisana dość spójnie, nic nie pojawiało się nagle znikąd. Tutaj też nie mam zastrzeżeń.  

Podsumowanie
~ uwagi/rady dla autora opowiadania
   Bardzo dobrze wszystko zostało napisane i nie mam do czego się przyczepiać, a chciałam trochę ponarzekać, no ale cóż.
   Mogę ci tylko poradzić, żebyś założyła oddzielną stronkę, gdzie przedstawisz trochę bohaterów opowiadania. Wszyscy chętnie tam zaglądają i może być to dobry sposób, żeby zatrzymać i zaciekawić.
   Razem zdobyłaś  90 punktów, co daje ci ocenę bardzo dobrą.
   Życzę weny i jeśli dalej będziesz tak pisać, to wystarczy tylko dobrze zareklamować bloga u odpowiedniej grupy czytelników. Bez wątpienia masz potencjał i dobry pomysł, więc nie potrzebujesz już wiele więcej, żeby go udoskonalić.

4 komentarze

  1. Hej! Dziękuję Ci za zrecenzowanie mojego opowiadania, poprawiłaś mi humor :)
    Nie spodziewałam się, że tak dobrze wypadnę. @^.^@
    Tak sądziłam, że interpunkcja i ortografia pójdzie mi najlepiej. Nauka do konkursu nie poszła w las. Cieszę się, że pomysł się podoba. Z pewnością się będę reklamować :)
    Szablon pobrałam z szabloniarni, więc na razie chyba go nie będę zmieniać. Następnym razem sama trochę pomajstuję przy CSS, może coś z tego wyjdzie. Chociaż wątpię.
    Co do tej kropki – spierałabym się.

    – Boże, Ethan. Dobrze, że już jesteś – powiedziała roztrzęsionym głosem. Jej dajmon-wróbel zaćwierkał cichutko. – Danielle zniknęła.
    Moim zdaniem powinna być kropka, ponieważ jest to koniec zdania o jej dajmonie.

    Mam zamiar zrobić zakładkę-wprowadzenie do całej historii. Jest w trakcie tworzenia, więc dodam ją za niedługo :)

    Pozdrawiam i życzę dalszych sukcesów w recenzowaniu.

    Emelia

    OdpowiedzUsuń
  2. "Jeżeli piszesz, że bohater coś powiedział, odpowiedział, odparł itd., nie kończymy zdania kropką. 
    Zamykaj kropką dopiero całość: 

        – Boże, Ethan. Dobrze, że już jesteś – powiedziała roztrzęsionym głosem. Jej dajmon-wróbel zaćwierkał cichutko – Danielle zniknęła".
    Jeżu, skąd Ty wytrzasnęłaś tę zasadę? O.o
    Oczywiście Emelia ma rację, jej wersja jest w stu procentach poprawna.

    OdpowiedzUsuń
  3. A liczyć to pani potrafi?

    OdpowiedzUsuń
  4. Numeracja Ci się pokićkała. Numer 71 już był. ;)

    OdpowiedzUsuń